Tyto stránky jsou věnovány všem, kteří se zajímají o hru na bicí nástroje

Bubeník cvičí na tympány.
Počítá takty: 1, 2, 3... 30... 35... 60... 120, 121 zahraje dvě rány: bum, bum a počítá dál: 1, 2, 3... 47... 72... zahraje další dvě rány: bub, bum a počítá dál. Takhle to podobně pokračuje dál, až zahraje tremolo a poslední tři rány a povídá:"Ten Mozart, to je ale skvělá hudba!"
Zkouška orchestru.
Hraje se část z první věty symfonie, v jednom místě se všichni bubeníci z orchestru seběhnou k tympánistovi a něco tam kutí. "No tak klid, pánové!" dirigent zastaví orchestr a chce celý úsek skladby opakovat. Znovu se hraje a v tom samém místě, jako předtím, se všichni bubeníci seběhnou a začnou u tympánu něco kutit. Dirigent už to však nevydrží a začne se rozčilovat: "Pánové, tak tohle by teda nešlo, co tam proboha děláte??" Trianglista mu na to odpoví: "Když tady je v notách napsáno ohne triangl a ono to nejde udělat..."
"Tati, můžu ti říct vtip o bubeníkovi?"
"Ano, ale vždyť jsem bubeník."
"Neboj, tak já ho řeknu pomalu a nahlas."
"To jsou dneska lidi..."

"Dnes ráno na mě zvonil soused ve 2:30! Chápete to? V půl třetí ráno!!!
Naštěstí jsem ještě nespal, protože jsem cvičil na bubny!"
Zde si vysvětlíme způsob, jak jednoduše lze tvořit a cvičit vlastní rytmy bez učebnice.Celý tento systém je založen na posouvání drobných hodnot v určitém základním beatu na některý nástroj naší bicí soupravy.

Začneme z jednoduchým rockovým beatem:
př.1:
rytmZ.bmp.png
Rytmus hraný na hi-hat a snare zůstane pořád stejný, budeme prozatím pracovat s kopákem a posuneme jeho první úder na druhou šestnáctinu v taktu. Další posun je opět o jednu šestnáctinu, to znamená, že kopák bude nyní na druhou osminu (třetí šestnáctinu) v taktu.
Posouváme dále zase o jednu šestnáctinovou hodnotu, tím získáme úder na čtvrtou šestnáctinu v taktu.

Tímto způsobem projdeme zbývající šestnáctinové hodnoty. (viz příklad 2)

Při cvičení opakujeme vždy čtyřikrát jeden takt rytmu, než plynule přejdeme na další takt.
př.2:
rytmPosun1.bmp.png
V předchozím odstavci jsme posouvali jen jednu notu, posouvat lze jakýkoliv rytmus, pro začátek posouváme postupně dvě noty, tři atd. Některé posuny je lepší si před samotným cvičením zapsat pro lepší orientaci.

V následujícím příkladu naleznete všechny možnosti jednotaktových 4/4 rytmů dvou šestnáctin určeným k posouvání.
př.3:
rytmPosun2.bmp.png
Pokud mi chcete namítnout, že jsem nevyčerpal všechny možnosti rytmů dvou šestnáctin ve 4/4 taktu, nemáte pravdu, protože všechny ostatní rytmy (viz př.4) jsou jen modifikací = posunutím rytmů, které jsem vypsal v př.3.

Př.4 je tedy pouze první posunutí druhého rytmu z předchozího příkladu.
př.4:
rytmPosun.bmp.png
Nyní vám ještě ukáži příklad složitého rytmu na dvojšlapku.
př.5:
rytmPosunDP1.bmp.png
Několikanásobným posunutím tohoto př.5 vznikne rytmus (viz př.6), který už v nějakém rychlejším tempu zní opravdu efektně.
př.6:
rytmPosunDP2.bmp.png
Posouvání procvičujeme zejména proto, aby nám nedělalo problém zahrát kopákem libovolný rytmus, který budeme hrát v kapele společně s basou.
uvod.jpg

Líbí se vám obsah těchto stránek?

Ano. (113 | 73%)
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one