Tyto stránky jsou věnovány všem, kteří se zajímají o hru na bicí nástroje

Bubeník cvičí na tympány.
Počítá takty: 1, 2, 3... 30... 35... 60... 120, 121 zahraje dvě rány: bum, bum a počítá dál: 1, 2, 3... 47... 72... zahraje další dvě rány: bub, bum a počítá dál. Takhle to podobně pokračuje dál, až zahraje tremolo a poslední tři rány a povídá:"Ten Mozart, to je ale skvělá hudba!"
Zkouška orchestru.
Hraje se část z první věty symfonie, v jednom místě se všichni bubeníci z orchestru seběhnou k tympánistovi a něco tam kutí. "No tak klid, pánové!" dirigent zastaví orchestr a chce celý úsek skladby opakovat. Znovu se hraje a v tom samém místě, jako předtím, se všichni bubeníci seběhnou a začnou u tympánu něco kutit. Dirigent už to však nevydrží a začne se rozčilovat: "Pánové, tak tohle by teda nešlo, co tam proboha děláte??" Trianglista mu na to odpoví: "Když tady je v notách napsáno ohne triangl a ono to nejde udělat..."
"Tati, můžu ti říct vtip o bubeníkovi?"
"Ano, ale vždyť jsem bubeník."
"Neboj, tak já ho řeknu pomalu a nahlas."
"To jsou dneska lidi..."

"Dnes ráno na mě zvonil soused ve 2:30! Chápete to? V půl třetí ráno!!!
Naštěstí jsem ještě nespal, protože jsem cvičil na bubny!"

Rozehrávání je jedna z nejduležitějších částí cvičení, jak se každý z nás bude rozehrávat, závisí především na našich schopnostech a úrovni. Při rozehrávání si tzv. rozehříváme tělo, aby potom perfektně fungovalo při samotném hraní. Začít tedy musíme lehce z mírného tempa a postupně pak zrychlovat, až se nám zahřeje tělo a tím můžeme přejít k cvičení náročných technických prvků. To platí jak pro ruce i pro nohy.
První krok, ještě než zasedneme za bicí soupravu, by měl vypadat skoro jako při rozcvičce na tělocviku, potřebujeme si hlavně protáhnout ruce, můžeme si udělat dřep a protáhnout záda.
Druhý krok: Poté se posadíme za soupravu (příp.: za gumové cvičítko) a začneme jednoduchými údery. Nejprve 4 údery v pravé ruce a 4 v levé. Tento cvik se poté hraje po 2 úderech každé ruky, poté po 3 (lze samozřejmě také jiný počet úderů).
př.1:
rozehr4P4L.bmp.png
př.2:
rozehr2P2L.bmp.png
př.3:
rozehr3P3L.bmp.png
Tato cvičení postupně zrychlujeme, dbáme na rytmickou i dynamickou vyrovnanost úderů, pokud slyšíme nepřesnosti, vrátíme se k pomalejšímu tempu (což ostatně platí u jakéhokoliv cvičení).
Třetí krok můžeme nazvat zhušťování úderů. Tento cvik vychází z předchozího cvičení a prodlužuje ho. Zahrajeme nejprve 4 údery pravou rukou, 4 údery levou rukou a poté 16 úderů střídavě. Rovněž tento cvik hrajeme v různých počtech úderů (2P 2L 8 a střídavě, 3P 3L a 12 střídavě).
př.4:
rozehr1.bmp.png
Všechna tato cvičení hrajeme též od levé ruky.
Po tomto základním rozehrání můžeme přistoupit k dalším cvičením, paradidlům a podobně. Dále při rozehrávání rozcvičujeme nohy na doublepedal podobným způsobem jako ruce a poté koordinačně např. 2 údery rukama P L a dva údery nohama P L nebo 4 údery rokou P L P L a 4 údery nohou P L P L, nebo podobné kombinace. Tyto kombinace lze šikovně zapojit i do breaků a doprovodů. Zní opravdu perfektně! ;-)
př.5:
rozehr16.bmp.png
První, druhý, třetí i desátý krok: Nesmíme zapomenou na přestávky mezi cvičením. Při namáhání částí našeho těla je nezbytné si dopřát trochu odpočinku v průběhu hraní. A nejen našemu tělu, ale také hlavě, protože pokud si chvíli odpočineme od problému, který cvičíme, bude se nám po pauze hrát snadněji. Přestávky by neměly být delší než samotné úseky cvičení, nesmí nám během těchto pauz vychladnout tělo.

Toto je jen taková ochutnávka možností, jak se rozehrávat, a co vlastně při rozehrávání cvičit. Podle mě se v podstatě nedá přesně určit hranice mezi rozehráváním a samotným cvičením technického problému. Tak jako hráči na jiné nástroje mají pro rozhýbání stupnice a prstová cvičení, my bubeníci se musíme rozehrávat na různých rytmických útvarech.
uvod.jpg

Líbí se vám obsah těchto stránek?

Ano. (154 | 73%)
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one