Tyto stránky jsou věnovány všem, kteří se zajímají o hru na bicí nástroje

Bubeník cvičí na tympány.
Počítá takty: 1, 2, 3... 30... 35... 60... 120, 121 zahraje dvě rány: bum, bum a počítá dál: 1, 2, 3... 47... 72... zahraje další dvě rány: bub, bum a počítá dál. Takhle to podobně pokračuje dál, až zahraje tremolo a poslední tři rány a povídá:"Ten Mozart, to je ale skvělá hudba!"
Zkouška orchestru.
Hraje se část z první věty symfonie, v jednom místě se všichni bubeníci z orchestru seběhnou k tympánistovi a něco tam kutí. "No tak klid, pánové!" dirigent zastaví orchestr a chce celý úsek skladby opakovat. Znovu se hraje a v tom samém místě, jako předtím, se všichni bubeníci seběhnou a začnou u tympánu něco kutit. Dirigent už to však nevydrží a začne se rozčilovat: "Pánové, tak tohle by teda nešlo, co tam proboha děláte??" Trianglista mu na to odpoví: "Když tady je v notách napsáno ohne triangl a ono to nejde udělat..."
"Tati, můžu ti říct vtip o bubeníkovi?"
"Ano, ale vždyť jsem bubeník."
"Neboj, tak já ho řeknu pomalu a nahlas."
"To jsou dneska lidi..."

"Dnes ráno na mě zvonil soused ve 2:30! Chápete to? V půl třetí ráno!!!
Naštěstí jsem ještě nespal, protože jsem cvičil na bubny!"

Držení paliček


Existují dva typy držení paliček na bicí soupravu. Starší typ tzv. „jazzový“ nebo „pochodový“, kdy každá ruka svírá paličku odlišným způsobem, a mladší typ „tympánové držení paliček“,kdy se paličky drží v obou rukou stejným způsobem. Tento je v dnešní době využíván nejčastěji.


Tympánové držení paliček

tympánové držení.jpg

Paličku držíme volně, přesto pevně, v jedné třetině délky mezi palcem a ukazovákem. Při jednotlivých úderech netlačíme tyto dva prsty k sobě, udržujeme mezi nimi malou mezeru. Ostatní prsty jsou skrčené, dotýkají se dříku paličky. Palička by měla být pouze prodloužením ruky, pokračováním předloktí, což znamená, že nevytáčíme zápěstí do stran. Při hraní úderů používáme rovnoměrně předloktí, zápěstí a prstů. Po otevření dlaně při nápřahu zůstávají natahující se prsty stále na paličce a vzápětí současně se zápěstím a předloktím švihem vytvářejí úder.
Pro víření držíme paličku pevně mezi palcem a ukazovákem a prsty k sobě tiskneme aby mezi nimi nevznikla mezera. Ostatními prsty se však dříku paličky nedotýkáme, jsou volně podél paličky. Poté vytváříme tlak na blánu bubnu a krouživými pohyby zápěstí docílíme několikanásobného odskočení hrotu paličky.



Jazzové držení paliček

jazzové držení.jpg

Jak už jsem zmínil, každá ruka drží paličku odlišným způsobem. Pravá ruka svírá paličku tympánovým způsobem. Do levé ruky položíme paličku asi v jedné třetině její délky od silnějšího konce mezi palec a ukazováček, zbylá část paličky leží na posledním článku prsteníku. Ukazovák volně položíme tak, že jeho poslední článek lehce přesahuje. Palcem pak paličku ovineme, aby se oba prsty skoro dotýkaly. Ukazovákem kontrolujeme dopad paličky na blánu a prsteníkem její zpětný odraz. Při hře pohybujeme paličkou pomocí všech prstů mimo palce, který spolu s ukazovákem drží paličku, a malíčku, jenž je volně přiložen podél prsteníku. Tomuto pohybu pomáháme zcela uvolněným zápěstím a využíváme odrazu paličky od blány.
Při víření ležící ukazovák nadzvedneme, dosáhneme tak větší volnosti. Úlohu kontroly dopadu přebírá palec.
Tento druh držení bych však nedoporučoval a to hned z několika důvodů. Zaprvé tímto držením nelze hrát na ostatní bicí nástroje (např.: tympány nebo melodické bicí), ale také toto držení svádí ke špatnému sezení u bicí soupravy, kdy hráč nepřirozeně zvedá pravé rameno, což může vést k závažným problémům s páteří. V podstatě jediným místem, kde použijeme tento způsob, je hra na malý buben, zavěšený na popruhu kolem ramen. Zde okolnosti toto držení přímo vyžadují.

uvod.jpg

Líbí se vám obsah těchto stránek?

Ano. (154 | 73%)
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one